در این مقاله قصد داریم همه چیز در مورد عینک آفتابی را به شما بیاموزیم و شما را در خرید عینک آفتای مناسب راهنمایی کنیم؛ پس مطلب همه چیز در مورد عینک آفتابی را در مجله پارامُد از دست ندهید.

فریم های عینک تنوع بالایی دارند؛ همچنین عدسی های مختلفی در بازار وجود دارد. آیا در مورد محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، محافظت، پلاریزاسیون و رنگ عدسی ها اطلاعی دارد؟

چرا باید از چشم ها در برابر نورخوشید محافظت کرد؟

مهم ترین دلیل استفاده از عینک آفتابی، محافظت از چشم ها در برابر اشعه ماوراء بنفش یا همان اشعه UV خورشید است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش با ایجاد بیماری های چشمی مثل لکه زرد و آب مروارید ارتباط مستقیم دارد. پس اگر تا کنون عینک آفتای مناسب خود را تهیه نکرده اید حتما به خرید عینک زنانه یا خرید عینک مردانه فکر کنید!

محافظت از چشم ها در برابر اشعه های مضر خورشید امری ضروری است و باید زمانی که در طول روز بیرون از خانه هستید، حتما از عینک آفتابی استفاده کنید.

عینک آفتابی تقریباً میزان 100٪ از اشعه ماوراء بنفش (که محافظت UV 400 نیز نامیده می شود) را مسدود می کند. حتی در روزهای ابری هم باید از عینک آفتابی استفاده کنید؛ زیرا ابرها جلوی تابش اشعه ی ماورا بنفش را نمی گیرند.

انواع اشعه های فرابنفش یا UV

در ادامه مقاله همه چیز در مورد عینک آفتابی به معرفی مختصر انواع اشعه های فرابنفش یا UV می پردازیم: سه نوع اشعه ی UV وجود دارد که می تواند به چشم های شما آسیب برساند. هرکدام از این اشعه ها ویژگی ها و تاثیرات متفاوتی دارند.

انواع اشعه های فرابنفش یا UV
انواع اشعه های فرابنفش یا UV

اشعه UVC

اشعه ی UVC بیشترین میزان انرژی را دارد و بیشترین خطر را برای چشمان شما ایجاد می کنند. خوشبختانه لایه ازون تا حد زیادی مانع از رسیدن اشعه های UVC به سطح زمین می شود. با این حال، اگر لایه ازون تخریب شود، اشعه UVC به راحتی می تواند به سطح زمین برسد و سبب ایجاد بیماری های خطرناکی شود.

اشعه UVB

لایه ازون برخی از پرتوهای کم انرژی اشعه ی UVB را فیلتر می کند. اما برخی اشعه های  UVB می توانند از آن عبور کنند. قرار گرفتن در معرض اشعه UVB خورشید، بدون استفاده از عینک آفتابی، باعث ایجاد چندین بیماری چشمی جدی می شود. بیماری هایی مثل برف کوری، ناخنک و ایجاد لک زرد روی قرنیه از عوارض این اشعه ی مضر هستند.

اشعه UVA

از بین اشعه های فرابنفش، اشعه های UVA کمترین میزان انرژی را دارند. با این حال، اشعه UVA می تواند از قرنیه شما عبور کند و به عدسی و شبکیه ی چشم برسد. علاوه بر این، اشعه UVA باعث ایجاد اشکال خاصی از بیماری آب مروارید می شود و می تواند در ایجاد بیماری دژنراسیون ماکولا نیز نقش داشته باشد.

خطرات اشعه UV
خطرات اشعه UV

خطرات اشعه UV

ماندن در معرض نور آفتاب، خطر ابتلا به بیماری های چشمی را افزایش می دهد. با این حال، میزان تابش اشعه های فرابنفش یا UV به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ این عوامل عبارتند از:

  • منطقه جغرافیایی : اگر در یک منطقه گرمسیری و نزدیک به خط استوای زمین زندگی می کنید، بیشتر در معرض تابش اشعه ی فرابنفش خورشید خواهید بود. با دورتر شدن از خط استوا، خطر کاهش می یابد.
  • ارتفاع : در ارتفاعات بالاتر یا در نواحی کوهستانی بیشتر در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید هستید.
  • مناطق خاص: در فضاهای باز ، بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش هستید. این موضوع زمانیکه در مناطق برفی یا سواحل هستید بیشتر می شود؛ چراکه این نواحی اشعه ی فرابنش بیشتری را منعکس می کنند. اشعه ی فرابنفش منعکس شده از سطح برف دو برابر بیشتر از سواحل است.
  • زمان از روز (و سال) : وقتی خورشید در بالاترین موقعیت خود قرار می گیرد، بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش هستید. تقریبا از ساعت  10 تا 12 خورشید در بالاترین موقعیت خود قرار می گیرد و عمودی می تابد.
  • داروهای تجویزی : انواع مختلفی از داروها می‌توانند حساسیت شما را نسبت به اشعه ماوراء بنفش خورشید افزایش دهند. به عنوان مثال داروهای سولفامیدی، ادرارآور، قرص های ضد بارداری، تتراسایکلین و آرام بخش ها از این دسته هستند.

نکاتی در مورد خرید عینک آفتابی

  • عینک آفتابی بخرید که 99 تا 100درصد اشعه های UVA و UVB را فیلتر می کند. همچنین عینک آفتابی باید 75 تا 90 درصد از رسیدن نور مرئی به چشم جلوگیری کند.
  • اگر از لنز استفاده می‌کنید، لازم است بدانید که فقط برخی از آن‌ها تا حدی از چشم شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند. حتی زمانی که از لنز استفاده می کنید، برای محافظت از چشمان خود به عینک آفتابی نیاز دارید.
  • عینک آفتابی شما باید مناسب اندازه ی صورت شما باشد و نزدیک چشم ها قرار گیرد. یک عینک آفتابی با اندازه ی مناسب باید از همه ی جهات از چشمان شما محافظت کند.
  • عدسی هایی با رنگ های کاملاً یکسان انتخاب کنید. همچنین دقت کنید که عدسی ها هیچ نقصی نداشته باشند.
  • شما می توانید عینک آفتای مناسب خود را از بین محصولات با کیفیت و استاندارد پارامُد انتخاب نمایید برای مشاهده محصولات ما به بخش خرید عینک مردانه یا خرید عینک زنانه مراجعه نمایید.

همه چیز در مورد عینک آفتابی

طراحی و ساخت عینک آفتابی

عینک های آفتابی تنوع بالایی دارند. برند و فریم تنها دو مورد از ویژگی های آن ها است. فریم‌های با کیفیت، از مواد بادوام ساخته می شوند. فریم های پلاستیکی، نباید روی صورت سر بخورند. این نوع فریم برای انواع مختلف شیشه ها مناسب هستند. فریم‌های فلزی به عینک‌های آفتابی جلوه‌ای خاص می‌بخشند.

عینک های آفتابی تجویزی

اگر چشم های ضعیفی دارید، عینک های آفتابی تجویزی گزینه ای مناسب برای شما هستند. عینک های آفتابی تجویز چشم پزشک، شماره ای متناسب با چشم دارند و در عین زیبایی از چشم های شما در مقابل نور آفتاب محافظت می کنند. با استفاده از فریم موردعلاقه و اطلاعات به دست آمده از معاینه چشم شما، عینک آفتابی مناسب شماره چشم تان ساخته می شود.

عینک های آفتابی معمولی

اگر چشم های شما ضعیف نیستند، می توانید از عینک های آفتابی معمولی استفاده کنید.  

استفاده از عینک آفتابی روشی عالی برای محافظت از چشم ها در برابر اشعه های مضر خورشید و در عین حال افزایش جذابیت استایل شما است. فریمی را انتخاب کنید که متناسب با فرم صورت و استایل شما باشد و با شخصیت تان مطابقت داشته باشد. 

شاید مد اولویت شما نباشد و به دنبال یک عینک آفتابی مناسب برای ورزش باشید. به عنوان مثال، یک قهرمان گلف ممکن است عینکی را انتخاب کند که به او کمک می کند تا اشکال روشن و تیره را در چمن ببیند و رنگ سبز را بهتر تشخیص دهد.

عینک های آفتابی معمولی به راحتی در بازار پیدا می‌شوند. از فروشگاه‌ها گرفته تا آنلاین شاپ ها و کلینیک اپتومتریست ها، همگی عینک آفتابی برای فروش دارند. قیمت‌ عینک‌های آفتابی بسته به برند و طراحی آن ها متغیر است و تنوع بالایی در این موضوع وجود دارد. اما هر عینک آفتابی را که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که 100٪ از چشم های شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

انواع عدسی
انواع عدسی

انواع عدسی

اکثر تولید کنندگان عینک چندین نوع عدسی تولید می کنند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.  

عدسی شیشه ای

عدسی های شیشه ای نسبتاً ضخیم، سنگین و بسیار شفاف هستند. همچنین عدسی های شیشه ای ضد خش هستند. با این وجود، این نوع عدسی به راحتی می شکنند و یا خرد می شوند. علاوه بر این، عدسی شیشه ای برای محافظت 100٪ در برابر اشعه ماوراء بنفش نیاز به یک پوشش اضافی دارند.

عدسی های پلاستیکی

این عدسی ها بسیار سبک هستند و نسبت به عدسی های شیشه ای ضخامت کمتری دارند. بیشتر عدسی های پلاستیکی از چشم ها در برابر اشعه ماوراء بنفش 100٪ محافظت می کنند. از آنجایی که عدسی ها نسبتاً نازک هستند، به پوشش‌های ضد خش و ضد انعکاس نیاز دارند.

عدسی های پلی کربنات

عدسی های پلی کربنات در برابر ضربه بسیار مقاوم، سبک‌تر و نازک‌تر از هر نوع عدسی دیگری هستند و در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت 100 درصدی دارند. با این حال، عدسی های پلی کربنات علاوه بر پوششی که انعکاس نور را کاهش می دهد، به یک پوشش ضدخش نیز نیاز دارند.

عدسی های پلایزه

عینک های آفتابی پلاریزه با به حداقل رساندن انعکاس نور، رنگ‌ها را روشن‌تر و اشباع‌تر نشان می‌دهند. با استفاده از عدسی های پلاریزه دیدن اجسام در دریاچه ها و رودخانه ها آسان تر می شود. 

ویژگی پلاریزاسیون به راحتی طی فرآیند ساخت، به عدسی اضافه می شود. عینک‌های آفتابی پلاریزه می‌توانند در هنگام مشاهده صفحه‌نمایش‌های LCD، مانند صفحه مانیتور خودرو و تلفن‌های هوشمند، اختلال ایجاد کنند. همچنین هنگام رانندگی در جاده های یخ زده، استفاده از عینک‌های آفتابی پلاریزه توصیه نمی شود.

رنگ عدسی
رنگ عدسی

رنگ عدسی

رنگ عدسی یکی از ویژگی های مهم عینک آفتابی است. برای فعالیت‌های خاص، استفاده از رنگ‌های خاصی توصیه می‌شود، اما رنگ عدسی بیشتر به سلیقه ی هر شخص بستگی دارد و معمولا تأثیری بر میزان محافظت عینک آفتابی ندارد. 

بنابراین اگر از عدسی های قرمز ، آبی یا نارنجی خوشتان می آید، چرا باید رنگ دیگری را انتخاب کنید؟ در ادامه محبوب ترین رنگ های عدسی و علت انتخاب آن ها را به شما معرفی می کنیم.

  • خاکستری : خنثی ترین رنگ است. این رنگ کمترین تاثیر را بر دید شما می گذارد و برای فعالیت های مختلف مناسب است.
  • سبز : از خستگی چشم جلوگیری می کند و برای استفاده در هنگام ورزش گلف، تنیس و حتی استفاده روزانه مناسب است.
  • قرمز یا صورتی : نور آبی را مسدود می کنند و هنگام رانندگی دید را بهبود می بخشد و در عین حال فشار چشم را کاهش می دهد. عدسی های به رنگ قرمز یا صورتی، دیدن جزئیات را آسان تر می کنند و میدان دید را افزایش می دهند. آنها برای شکار، دوچرخه سواری، برف بازی و ورزش های آبی گزینه ی خوبی هستند.
  • آبی یا بنفش : رنگ ها را تقویت می کنند. عدسی های آبی و بنفش مناسب اغلب رنگ های پوست هستند و عملکرد خوبی در هوای مه آلود دارند.
  • کهربایی یا قهوه‌ای : کنتراست رنگ ها و بینایی را افزایش می‌دهد. برای اکثر ورزش‌ها عالی هستند، زیرا کنتراست را در چمن سبز و آسمان آبی بهبود می‌بخشد.
  • عدسی های زرد، نارنجی یا طلایی : به ویژه در نور متوسط ​​تا کم دید اجسام را بهبود می بخشد. برای فعالیت های داخل و خارج خانه مناسب است.
عدسی های آینه ای
عدسی های آینه ای

عدسی های آینه ای

گزینه ی دیگری که هنگام خرید عینک آفتابی دارید این است که آیا نمای بیرونی عینک آینه ای باشد یا خیر. عدسی‌های آینه‌ای دارای پوشش خارجی بسیار نازکی هستند که نور را منعکس می‌کنند. عینک خلبانی نقره‌ای نمونه کلاسیک عدسی های آینه ای است.

امروزه، درهنگام خرید عینک های آفتابی با عدسی آینه ای، انتخاب های بسیار بیشتری مثل رنگ های آبی، نارنجی، قرمز، سبز و … دارید و در برخی موارد طیفی بین دو یا چند از رنگ هایی که نام بردیم.

انتخاب عدسی های آینه ای کاملا به سلیقه ی هر شخص بستگی دارد. همچنین عدسی آینه ای، نسبت به عدسی های معمولی نور بیشتری منعکس می کند.

یکی دیگر از ویژگی های عدسی های آینه ای این است که نسبت به عدسی عینک های آفتابی معمولی مات تر هستند، بنابراین تشخیص چشم ها از پشت آن ها کمی سخت تر است.

مراقبت از عینک آفتابی 
مراقبت از عینک آفتابی 

مراقبت از عینک آفتابی 

برای مراقبت از عینک آفتابی خود بهتر است که آن را تمیز و در جعبه ی مناسب نگه دارید. 

برای تمیز کردن عینک های آفتابی خود 

  • آنها را با آب ولرم بشویید تا گرد و غبار از بین برود.
  • یک قطره مایع ظرفشویی را به آرامی روی عدسی ها و تمام قسمت های فریم بمالید.
  • عینک را کاملاً بشویید تا تمام اثرات صابون از سطح آن پاک شود. 
  • عینک آفتابی را با یک حوله تمیز و بدون پرز خشک کنید. 
  • از یک دستمال عینک تمیز برای پاک کردن لکه های باقی مانده استفاده کنید.

می توانید روزانه عینک آفتابی خود را با یک پارچه میکروفیبر یا دستمال عینک تمیز کنید. از تمیز کردن عینک خود با موارد زیر خودداری کنید:

  • دستمال کاغذی
  • دستمال توالت
  • حوله
  • آستین لباس 

این احتمال وجود دارد که استفاده از هر یک از این موارد روی عدسی های عینک آفتابی شما خش بیندازد و بر دید شما تأثیر منفی بگذارد.

برای تمیز کردن عینک خود، همیشه دستمال‌ و اسپری مخصوص عینک و پارچه‌های میکروفیبر مناسب در دسترس داشته باشید. فروشگاه های عینک و کلینیک های بینایی سنجی همگی این موارد را برای فروش دارند.

عینک آفتابی خود را همیشه آن را در یک کیف مخصوص و محکم نگهدارید. این عمل تا حد زیادی خطر آسیب به عینک آفتابی را کاهش می دهد.

اگر عدسی عینک آفتابی شما خراشیده شود یا فریم آن آسیب ببیند، ممکن است خودتان بتوانید آن را تعمیر کنید، اما در صورت نداشتن مهارت آسیب بیشتری به آن می زنید. بنابراین بهتر است به یک عینک فروشی مراجعه کنید.