طلای زرد سفید و رزگلد با هم چه تفاوتی دارند؟ چرا طلای 21 عیار از طلای 18عیار گرانتر است؟ در این مطلب از پارامد قصد داریم به سوالات پرتکرار شما در مورد طلا پاسخ دهیم.

در ابتدا، با چند ویژگی فلز طلا آشنا می شویم:

طلای زرد، سفید و رزگلد با هم چه تفاوتی دارند
فلز طلا

این فلز گرانبها در خالص ترین شکل خود، زرد، متراکم و انعطاف پذیر است.
چکش خوارترین فلز است.
به طور کلی در سنگ ها، رگه ها یا در رسوبات آبرفتی، به صورت پودر یا تکه های کوچگ و بزرگ یافت می شود.
دانشمندان بر این باورند که بیشتر طلای کشف شده، حدود 4 میلیارد سال پیش و در نتیجه برخورد سیارک ها به زمین به وجود آمده است.

تفاوت طلای زرد سفید رزگلد


در حال حاضر، چین بزرگ‌ترین کشور استخراج‌کننده طلا است و تقریباً یک چهارم از طلای جهان از طریق معدنکاری در مقیاس کوچک و به صورت دستی استخراج می شود.    
فلز طلا در طول تاریخ در ضرب سکه، ساخت جواهرات و آثار هنری استفاده شده است.
میزان خالص بودن طلا با عیار تعیین می شود و طلای خالص 24 عیار است.

تفاوت طلای 24 عیار با طلای 21 و 18 عیار چیست ؟

پیش از آنکه به توضیح این بپردازیم که طلای زرد، سفید و رزگلد با هم چه تفاوتی دارند، به طور مختصر تفاوت طلای 24، 21 و 18 عیار را توضیح می دهیم.

به طور عمده، تفاوت آن ها در دوام، سختی و رنگ است. طلای 24 عیار یا طلای خالص، نرم است و به همین دلیل با سایر فلزات پایه آلیاژ یا مخلوط می شود تا سختی، دوام و حتی ظاهر آن تغییر یابد.

طلای زرد، سفید و رزگلد با هم چه تفاوتی دارند
شمش طلا

طلا با درجه عیار پایین تر، مانند 21 یا 18 عیار، با نسبت های بالاتری از فلزات پایه مانند نقره، پالادیوم، نیکل یا روی آلیاژ شده اند. بنابراین هرچه عیار طلا پایین تر باشد، با درصد بالاتری از فلزات آلیاژ شده است. طلای 24 عیار طلای خالص یا همان شمش طلا است.

نسبت فلزات اضافه شده بر دوام و رنگ نهایی طلا تأثیر می گذارد. به عنوان مثال طلای 18 عیار نسبت به طلای 21 عیار، بادوام تر و کم رنگ تر است.

طبق قانون، طلا باید دارای مهر عیار و عدد مشخصی باشد که درجه عیار آن را نشان دهد. به طور مثال 750 به معنای طلای 18 عیار است. بنابر قوانین سازمان استاندارد، فروش طلا با عیار پایین تر از 18 در کشور ما ممنوع است. اما در کشورهای دیگر مانند ایالات متحده آمریکا، طلا 10 عیار نیز خرید و فروش می شود.

طلای زرد، سفید و رزگلد چه تفاوتی با هم دارند ؟

تفاوت آن ها در آلیاژی است که به طلای خالص اضافه می شود. بنابراین با افزودن فلزات مختلف به طلا، رنگ های متفاوتی به دست می آید.

طلای زرد، سفید و رزگلد با هم چه تفاوتی دارند
طلای زرد

طلای زرد – به طور طبیعی رنگ طلا “زرد” و در شرایط استاندارد پایدار است. پایداری طلا به این معنی است که کدر نمی شود، زنگ نمی زند یا خورده نمی شود.

با این حال، همانطور که پیش تر گفیتم، طلا با برخی فلزات پایه آلیاژ می شود تا در هنگام ساخت جواهرات استحکام بیشتری داشته باشد. هرچه یک تکه طلا “زرد” تر باشد، خالص تر است؛ اما دوام کمتری خواهد داشت.

به طور کلی، جواهرات اکثرا با استفاده از طلای 18 عیار تولید می شوند. برای ساخت جواهرات از طلای 21 عیار نیز استفاده می شود.

طلای زرد، سفید و رزگلد با هم چه تفاوتی دارند
طلای سفید

طلای سفید– همان طلای خالص 24 عیار است که با فلزات پایه “سفید” مانند نقره، پالادیوم، نیکل و گاهی اوقات روی آلیاژ شده است. درصد فلزات آلیاژ، عیار طلای سفید و در نتیجه رنگ نهایی آن را تعیین می کند.

طلای سفید دوام بیشتری نسبت به طلای زرد دارد، اگرچه همچنان نمای برخی از آن ها زرد رنگ است. در برخی موارد، یک قطعه جواهر با یک فلز مانند پلاتین، پوشانده می شود تا ظاهری کاملاً “سفید” پیدا کند. به این عمل آبکاری رادیوم می گویند.
تنها عیب طلای سفید این است که ضد حساسیت نیست و برخی افراد ممکن است به برخی از آلیاژهای آن واکنش آلرژیک نشان دهند. اگر طلای سفید با فلز رادیوم آبکاری شود، مشکلی پیش نمی آید.

طلای زرد، سفید و رزگلد با هم چه تفاوتی دارند
طلای رزگلد

رزگلد – اگر طلای 24 عیار با مس آلیاژ شود، طلای رزگلد به دست می آید. مقدار آلیاژ مس، عیار طلای رزگلد و رنگ نهایی آن را تعیین می کند.

طلای رزگلد، به دلیل استحکام بالای مس، از دیگر رنگ های طلا بادوام تر است. مس ضد حساسیت نیست و برخی ممکن است مانند طلای سفید، به طلای رزگلد نیز واکنش آلرژیک نشان دهند.

آیا طلای سفید و رزگلد از طلای زرد گرانتر هستند ؟

هر سه طلای زرد، سفید و رزگلد در عیارهای مختلف 18، 21 تولید می شوند و بسته به عیار، قیمت طلا تغییر می کند. بنابراین رنگ طلا بر قیمت آن تاثیرگذار نیست و قیمت طلا به عیار آن بستگی دارد. طلای 24 عیار خالص ترین شکل طلا است و به دلیل نرمی و انعطاف پذیری بسیار، انتخاب مناسبی برای تولید جواهرات نیست.

همانطور که گفتیم صرف نظر از رنگ، طلای سفید، رزگلد و زرد قیمت یکسانی دارند. اما در برخی موارد، روکش رادیوم ممکن است قیمت طلای سفید را افزایش دهد.

روکش رادیوم طلای سفید

رادیوم عنصری از خانواده فلز پلاتین است. رنگ آن سفید مایل به نقره ای ، بادوام و ضد حساسیت است. اغلب نقره و طلای سفید با رادیوم آبکاری می‌شوند تا جلوه ای سفید و پوششی ضد حساسیت داشته باشند. عنصر رادیوم از کدر شدن نقره جلوگیری می کند.

با گذشت زمان، پوشش رادیوم جواهراتی که به طور منظم استفاده می شوند یا در معرض مواد شیمیایی خاصی مانند لوازم آرایشی یا عطر هستند، از بین می رود. اگرچه می توان مجدد طلا را آبکاری کرد و ظاهری نو به آن بخشید.

طلای زرد، سفید و رزگلد با هم چه تفاوتی دارند
گردنبند پلاتینیوم

پلاتینیوم

پلاتینیوم سنگین ترین و متراکم ترین فلز گرانبهایی است که از طلا محکم تر و بادوام تر می باشد. در تولید جواهرات، به طور کلی پلاتین با فلزات دیگر آلیاژ می شود و یک جواهر حداقل باید حاوی 50٪ آلیاژ پلاتین باشد تا در دسته ی “جواهرات پلاتین” قرار گیرد. 

پلاتین ضد حساسیت و کمیاب تر از سایر فلزاتی است که با آن جواهرات می سازند. این فلز در واقع نمادی از قدرت است. طلا و پلاتین از نظر قیمت تقریبا مشابه هستند، اما به دلیل چگالی بیشتر پلاتین، جواهرات پلاتین وزن و قیمت بیشتری دارند.

دیگر رنگ های طلا

علاوه بر رنگ های ذکر شده، از آلیاژ طلا با دیگر فلزات، رنگ های متنوعی به دست می آید. به طور مثال:

طلای سبز- آلیاژ طلا و نقره 

طلای آبی- آلیاژ طلا و آهن 

طلای بنفش- آلیاژ طلا و آلومینیوم 

طلای سیاه- طلایی که با استفاده از رادیوم یا راتنیوم سیاه آبکاری شده است.

شما در وب فروشگاه آنلاین پارامُد می توانید به صورت آنلاین با مناسب ترین قیمت اقدام به خرید طلا و جواهرات کنید. تمامی محصولات طلا پارامُد دارای فاکتور رسمی هستند و شما می توانید با خیالی آسوده خرید خود را انجام دهید.