تاریخچه ی برند آدیداس Adidas : آدیداس Adidas یک برند آلمانی تولید کننده ی کفش، لباس و کالاهای ورزشی است. در اوایل قرن بیست و یکم، این شرکت بزرگترین تولید کننده پوشاک ورزشی در اروپا و دومین تولید کننده بزرگ در جهان بود. محصولات آدیداس با لوگوی مشهور سه خط تیره شناخته می‌شوند، که مبنای لوگوهای جدید «ترفویل» و «کوهستان» این شرکت نیز می باشد. دفتر مرکزی برند آدیداس در هرتسوگن‌آوراخ آلمان است.

آدولف داسلر Adolf Dassler

آدیداس  Adidas مخفف نام بنیانگذار آن آدولف داسلر (“آدی”) (“Adi”) Adolf Dassler است. خانواده داسلر پس از جنگ جهانی اول شروع به تولید کفش کردند. در المپیک سال 1936 برلین، ستاره دو و میدانی آمریکایی جسی اونز  Jesse Owens، کفش هایی که آدی داسلر به او هدیه داده بود را در مسابقات پوشید. همین موضوع باعث مشهور شدن برند داسلر در سراسر جهان شد. پس از هرج و مرج های جنگ جهانی دوم، آدی و برادرش رودولف (“رودی”) تلاش کردند تا شرکت داسلر را بازسازی کنند، اما اختلافات شخصی بین دو برادر موجب جدا شدن آن ها از یکدیگر و راه اندازی کسب و کار جداگانه شد. شرکت رودی سرانجام پوما نام گرفت و شرکت آدی به آدیداس تغییر نام داد.

کفش های برند آدیداس سبک و دارای میخ بود و به همین دلیل در میان بازیکنان فوتبال در طول دهه 1950، از محبوبیت بالایی برخوردار شد. این ویژگی برند آدیداس را از سایر برندهای تولیدکننده ی کفش متمایز می ساخت. آدیداس سپس خط تولید لوازم ورزشی را راه اندازی و چهار سال بعد شروع به تولید لباس ورزشی کرد. برای سال‌ها آدیداس بزرگ‌ترین برند تولید کننده ی کفش‌ ورزشی بود، اما رقابت در طول دهه 1970، به‌ویژه با وجود شرکت‌های نوظهوری مانند نایکی NIKE افزایش یافت. آدی داسلر در سال 1978 درگذشت و سهام این شرکت با وجود همکاری با گروه رپ Run-D.M.C، سازندگان آهنگ “My Adidas”، در طول دهه 1980 سقوط کرد. این شرکت قصد داشت دوباره در سال 2016 با رپر مشهور کانیه وست همکاری کند.

تاریخچه برند ادیداس

برنارد تاپی Bernard Tapie بین سال‌های 1990 و 1993 مالک برند آدیداس بود. او یک مدیر بازرگانی فرانسوی بود که نتوانست وضعیت برند را بهبهود ببخشد. سپس این شرکت به سرمایه گذارانی فروخته شد که فرد دیگری به نام روبرت لوئیس دریفوس Robert Louis-Dreyfus را به عنوان مدیر اجرایی و رئیس هیئت مدیره منصوب کردند. روبرت لوئیس دریفوس نیز فرانسوی بود. در دوران مدیریت دریفوس، برند آدیداس شرکت سالومون Salomon را در سال 1997 خریداری کرد. اگرچه سالومون بیشتر به عنوان تولیدکننده ی وسایل ورزشی زمستانی شناخته می‌شد، اما برند Taylor Made را نیز تحت مالکیت داشت. برند Taylor Made تجهیزات گلف تولید می کند. سپس برند آدیداس به Adidas-Salomon AG تغییر نام داد و به تقلید از برند نایکی در سال 2001 شروع به تاسیس فروشگاه کرد. در سال 2004 این شرکت یک همکاری موفق با طراح لباس استلا مک کارتنی را نیز آغاز کرد.

در سال 2005 آدیداس سالومون را فروخت، اما همچنان برند Taylor Made را تحت مالکیت دارد. سال بعد، نام شرکت به آدیداس AG تغییر کرد. بعد از آن برند آدیداس شرکت ریباک Reebok مالک برند کفش Rockport را در سال 2006 ، و شرکت تولید کننده ی کفش‌های ورزشی به نام Five Ten، را در سال 2011 خرید و در سال 2017 شرکت Taylor Made را فروخت.