تاریخچه برند نایکی : برند مشهور نایکی NIKE که در ایران به نایک هم معروف است کفش، پوشاک، تجهیزات، لوازم جانبی با کیفیت بالا را طراحی می‌کند و به فروش می رساند. کفش های ورزشی برند نایکی عمدتاً برای ورزشکاران حرفه ای طراحی شده اند، اگرچه درصد بالایی از محصولات برای فعالیت های روزمره نیز استفاده می شوند. برند نایکی برای هفت رشته دو، بسکتبال، فوتبال، ورزش های مقاومتی مردان و زنان، ورزش‌های رزمی و ورزش های روزانه تجهیزات ورزشی تولید می کنند.

همچنین نایکی برای سایر مصارف ورزشی و تفریحی مانند بیس بال، کریکت، گلف، چوگان، تنیس، والیبال، پیاده روی و کشتی لوازم ورزشی طراحی و تولید کرده است. این برند لوازمی مانند کیف، جوراب، توپ ورزشی، عینک، ساعت، دستگاه های دیجیتال، چوب بیسبال، دستکش، تجهیزات حفاظتی، چوب گلف و سایر لوازم ورزشی، را با نام تجاری برند نایکی NIKE به فروش می رساند.

همچنین تعداد کمی از محصولات پلاستیکی مختلف را از طریق شرکت های زیر مجموعه ی خود مثل NIKE IHM, Inc، به تولیدکنندگان دیگر می فروشد. برند نایکی NIKE در آمریکای شمالی، اروپای غربی، اروپای مرکزی و شرقی، چین، ژاپن و مارکت های نوظهور، بازار فعال دارد.

دیگر شرکت‌های زیرمجموعه ی این برند شامل شرکت Converse Inc، طراح کفش‌، پوشاک و لوازم جانبی مناسب برای فعالیت های روزانه و همچنین شرکت Hurley International LLC طراح کفش‌، پوشاک و لوازم جانبی ورزش های رزمی و کفش های جوان پسند هستند.

برند نایکی در سال 1964 توسط ویلیام جی باورمن William Jay Bowerman و فیلیپ نایت Philip Knight تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در بیورتون، ایالت ارگان ایالات متحده است.

تاریخچه برند نایکی

در ژانویه 1964 فیلیپ نایت، ورزشکار دو و میدانی دانشگاه اورگان و مربی مشهور او، بیل باورمن، برند نایکی را تأسیس کردند که در  ابتدا با نام روبان آبی ورزشی Blue Ribbon Sports (BRS) شناخته می‌شد. این شرکت در ابتدا کفش های ببر Onitsuka Tiger را از ژاپن وارد می کرد و در ایالات متحده می فروخت.

ویلیام جی باورمن William Jay Bowerman تاریخچه برند نایکی Nike
ویلیام جی باورمن William Jay Bowerman

یکی از شاگردان بوورمن در دانشگاه اورگان و قهرمان المپیک تابستانی 1960به نام اوتیس دیویس Otis Davis، گفت که باورمن اولین کفش نایکی را برای او طراحی کرده است. اما برخی می گویند اولین کفش نایکی برای فیل نایت طراحی شده است.

در سال 1964و در واقع در اولین سال فعالیت ، شرکت روبان آبی ورزشی یا همان نایکی ، 1300 جفت کفش رانینگ ژاپنی را به فروش رساند و در مجموع 8000 دلار از این فروش به دست آورد. در سال 1965 این شرکت نوپا یک کارمند تمام وقت استخدام کرد و میزان فروش آن تا 20000 دلار افزایش پیدا کرد.

اولین فروشگاه نایکی در سانتا مونیکا
اولین فروشگاه نایکی در سانتا مونیکا

در سال 1966،  شرکت روبان آبی ورزشی اولین فروشگاه خود را در سانتا مونیکا ، کالیفرنیا افتتاح کرد. تا قبل از افتتاح فروشگاه ، کارمندان روبان آبی ورزشی تولیدات شرکت را در صندوق عقب ماشین خود می فروختند. در سال 1967، به دلیل افزایش فروش، این شرکت کسب و کار خود را در ساحل شرقی ولزلی، ایالت ماساچوست گسترش داد.

در سال 1971، همکاری بین روبان آبی ورزشی و شرکت تولیدکننده کفش ژاپنی به پایان رسید. برند روبان آبی ورزشی آماده راه‌اندازی خط تولید کفش‌های خود، با لوگوی Swoosh بود که توسط کارولین دیویدسون Carolyn Davidson طراحی شده است. اولین بار برند نایکی در 18 ژوئن 1971 از لوگوی Swoosh استفاده کرد و در 22 ژانویه 1974 در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده به ثبت رسید.

لوگو برند نایکی
لوگو برند نایکی

پیدایش نام برند نایکی nike

در سال 1976، این برند، شرکت جان براون و شرکا مستقر در سیاتل را به عنوان اولین آژانس تبلیغاتی خود استخدام کرد. سال بعد، این آژانس اولین تبلیغ برند نایکی با عنوان “خط پایانی وجود ندارد” منتشر کرد که هیچ یک از تولیدات نایکی در آن نشان داده نشدند. تا سال 1980، برند نایکی نیمی از بازار کفش های ورزشی ایالات متحده را تحت تسلط خود در آورد و این شرکت در دسامبر همان سال مشهور شد.

نایکی و آژانس تبلیغاتی Wieden+Kennedy با هم تبلیغات چاپی و تلویزیونی بسیاری منتشر کردند و Wieden+Kennedy آژانس تبلیغاتی اصلی نایک است.

فقط انجامش بده JUST DO IT

نایکی nile

یکی از بنیانگذاران آژانس Wieden+Kennedy، به نام دان ویدن، شعار معروف فقط انجامش بده «Just Do It» را در سال 1988 برای کمپین تبلیغاتی نایکی ابداع کرد، که توسط Advertising Age به عنوان یکی از پنج شعار تبلیغاتی برتر قرن بیستم انتخاب شد.

just do it شعار فقط انجامش بده نایکی
just do it شعار فقط انجامش بده نایکی

در طول دهه 1980، نایکی خط تولید خود را گسترش داد تا دیگر حوزه های ورزشی و کشورها را نیز در بر بگیرد. در سال 1990، نایکی به دفتر مرکزی خود در هشت ساختمان در شهر بیورتون، ایالت اورگان نقل مکان کرد.

چه شرکت هایی زیر مجموعه ی برند نایکی هستند؟

برند نایکی در طول تاریخ فعالیت خود چندین شرکت پوشاک و کفش خریداری کرده که برخی از آنها را فروخته است. برند نایکی در سال 1988 شرکت تولیدی لوکس کفش Cole Haan و پس از آن، در سال 1994 شرکت Bauer Hockey را خریداری کرد. همچنین در سال 2002، نایکی شرکت تولیدکننده ی پوشاک موج سواری Hurley International را از بنیانگذار آن، باب هرلی خریداری کرد. در سال 2003، برند نایکی شرکت Converse، تولیدکننده ی کفش‌های کتانی All-Stars را به مبلغ 309 میلیون دلار آمریکا خریداری کرد. این برند شرکت Starter را در سال 2004 و Umbro را که به عنوان تولیدکننده ی لباس‌های تیم ملی فوتبال انگلیس شناخته می‌شود، در سال 2008 خریداری کرد.

در سال 2000 نایکی به منظور تمرکز مجدد بر روی خطوط اصلی تجاری ، واگذاری برخی از شرکت های زیرمجموعه ی خود را آغاز کرد. در سال 2007 شرکت Starter  و در سال 2008 شرکت Bauer Hockey را فروخت. همچنین این برند شرکت Umbro را در سال 2012 و Cole Haan را در سال 2013 فروخت. از سال 2013، نایکی تنها دو شرکت زیرمجموعه اصلی به نام Converse Inc و Hurley International دارد.

ما در فروشگاه اینترنتی پارامُد محصولات نایکی nike را به صورت اورجینال و های کپی با مناسب ترین قیمت موجود کرده ایم. به فروشگاه ما سر بزنید