همه چیز در مورد روتین مراقبتی پوست صورت : اگر اطلاعی درمورد روتین مراقبتی پوست ندارید، یا نمی دانید چه روتین مراقبتی پوستی داشته باشید یا به دنبال افزایش دانش خود در مورد محصولات پوستی هستید، با ما همراه باشید.

داشتن روتین مراقبت از پوست از واجبات زندگی هر فرد است و وقت گذاشتن برای مراقبت از پوست نباید یا کاری تجملاتی و افراطی تلقی شود. بلکه به دلایل بسیاری کاری ضروری است.

اما گاهی خود مفهوم مراقبت از پوست برای افراد تا حدی گیج کننده است. بازار محصولات مراقبتی پوست در چند سال اخیر گسترش زیادی یافته است. این موضوع یک مزیت به حساب می آید، چراکه گزینه های متنوعی برای انتخاب وجود دارد. اما به همان اندازه می تواند گیج کننده نیز باشد.

بنابر توصیه ی متخصصان پوست و بیوتی تراپیست ها مهم ترین موضوع در روتین مراقبتی پوست صورت ساده و مختصر بودن آن است. بنابراین برای محصولات زیادی هزینه نکنید.

اگرچه هرکس پوست و مشکلات پوستی متفاوتی دارد اما در تمامی روتین های پوستی چند مرحله ی ثابت وجود دارد که همه باید آن ها را انجام دهند. بنابراین در روتین پوستی خود از چند محصول اصلی استفاده کنید و در صورت نیاز محصولات جدید به آن اضافه کنید. به طور مثال اگر پوست شما چرب و مستعد آکنه است، می توانید محصولات ضدآکنه نیز به روتین مراقبتی پوست خود اضافه کنید.

محصولات اصلی یا مراحل ثابتی که در تمامی روتین های پوستی وجود دارد، شامل موارد زیر است:

مرحله اول روتین مراقبتی پوست صورت : شست و شو

مرحله اول روتین مراقبتی پوست صورت : شست و شو

همه چیز در مورد روتین مراقبتی پوست صورت : به طور کلی باید دو بار در روزصورت خود را بشویید؛ یک بار صبح بعد از بیدار شدن و یک بار شب قبل از به رخت خواب رفتن. شستن صورت بعد از بیدار شدن از خواب، به از بین رفتن آثار عرق و چربی بالشت یا موها از روی پوست صورت کمک می کند.

در مورد شست و شوی صورت یک استثنا وجود دارد؛ اگر پوست خشکی دارید، صبح ها تنها با آب صورت خود را بشویید.

اما حتما باید قبل از خواب صورت خود را بشویید و در این مورد هیچ استثنایی وجود ندارد. با شستن صورت در پایان روز علاوه بر پاک کردن آثار محصولات آرایشی که در طول روز استفاده کردید، آثار چربی، عرق، سلول های مرده پوست و دیگر آلودگی ها را از بین می برید.

اگر تا به حال هیچ روتین پوستی نداشته اید و یا از هیچ شوینده ای استفاده نکرده اید، بهتر است در ابتدا یک ژل یا فوم شست و شوی صورت ملایم و آبرسان انتخاب کنید. ژل یا فوم شست و شوی آبرسان به هیچ نوع پوستی آسیب نمی رساند. علاوه بر آن بهتر است شوینده ای انتخاب کنید که بدون عطر و دارای مواد معدنی باشد تا موجب تحریک و خشکی پوست نشود و همچنین دارای ترکیبات سرامید و گلیسیرین برای تقویت سد دفاعی پوست باشد.

به هیچ وجه از صابون برای شست و شوی صورت استفاده نکنید. pH طبیعی پوست بین 5 تا 6.5 است. این به این معنی است که pH طبیعی پوست قدری اسیدی تا خنثی است. با توجه به اینکه صابون های معمولی بسیار قلیایی هستند، با pH پوست صورت سازگار نیستند و در نتیجه پوست را خشک و کدر می کنند. برخی افراد پوست حساس تری دارند و زودتر متوجه عوارض استفاده از صابون بر پوست صورت خود می شوند. بهتر است به جای صابون از پن های شست و شوی صورت استفاده کنید که ظاهری شبیه به صابون دارند اما pH پوست را تغییر نمی دهند.

مرحله دوم روتین مراقبتی پوست صورت : مرطوب کننده

مرحله دوم روتین مراقبتی پوست صورت : مرطوب کننده

همه چیز در مورد روتین مراقبتی پوست صورت : بعد از شست و شو، از مرطوب کننده یا محصولات حاوی مرطوب کننده استفاده کنید. از مرطوب کننده های فاقد عطر و چربی استفاده کنید. چون این نوع مرطوب کننده ها مناسب انواع پوست حتی پوست های حساس و مستعد آکنه هستند.

در ضمن، می‌توان در این مرحله برای رفع مشکلات پوستی، مرطوب‌کننده‌ای با ترکیبات درمانی بسته به نیاز پوست، استفاده کنید.

ترکیبات محصولات پوستی بسیار متنوع هستند؛ مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • هیالورونیک اسید : پوست را آبرسانی می کند و رطوبت از دست رفته را به آن برمی گرداند.
  • سرامید : برای استحکام و سلامت سد دفاعی پوست بسیار مهم است. ( به خصوص برای کسانی که پوست خشک و یا اگزما دارند)
  • ویتامین سی : به دلیل داشتن آنتی اکسیدان از پوست محافظت می کند و سبب روشن تر شدن آن می شود. ( در پوست چرب یا مستعد آکنه، محصولات با ترکیبات ویتامین سی ممکن است موجب برون ریزی و ایجاد آکنه شوند )

به خاطر داشته باشید که حتی اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید باید روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید. شستشوی بیش از حد پوست، بدون استفاده از مرطوب کننده، باعث تولید بیش از حد چربی روی پوست و یا بی آبی و دهیدراتگی پوست می شود.

افرادی که پوست مستعد آکنه دارند باید از مرطوب کننده های غیر کومدوژنیک یا ضدآکنه استفاده کنند. اصطلاح غیرکومدوژنیک روی محصولات به این معنی است که مواد تشکیل دهنده آن منافذ پوست را مسدود نمی کنند و باعث ایجاد جوش های بیشتر نمی شوند.

مرحله سوم روتین مراقبتی پوست صورت : محافظت

مرحله سوم روتین مراقبتی پوست صورت : محافظت

همه چیز در مورد روتین مراقبتی پوست صورت : کرم ضد آفتاب مهم ترین راه جلوگیری از سرطان پوست است. اگر هیچ محصول پوستی استفاده نمی کنید، باید بدانید که استفاده از کرم ضدآفتاب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کرم ضد آفتابی با SPF 30 یا بالاتر و پوشش گسترده انتخاب کنید و آن را روزانه (حتی زمانی که هوا ابری است) استفاده کنید. همیشه به عنوان آخرین مرحله در روتین مراقبت از پوست خود از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

کرم های ضد آفتاب به دو دسته تقسیم می شوند: کرم های ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی ( برخی ضدآفتاب ها فرمولاسیون ترکیبی شیمیایی فیزیکی دارند)

کرم های ضدآفتاب فیزیکی به دلیل داشتن ترکیباتی مثل زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید مانند یک آینه عمل می کنند و اشعه ی مضر آفتاب را از روی پوست صورت شما منعکس می کنند و مانع ورود آن به لایه های پوست می شوند. اما ضدآفتاب های شیمیایی با تکیه بر موادی مانند اکتوکریلن یا آووبنزون، اشعه یو وی UV خورشید را جذب و خنثی می کنند و به این صورت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کنند.

استفاده از لایه بردار

در طول هفته، بسته به نیاز پوست خود حتما یک یا دو بار لایه برداری انجام دهید. پوست چرب به دوبار و پوست خشک به یک بار لایه برداری در هفته نیاز دارد.

همانطور که دو نوع کرم ضدآفتاب وجود دارد، به دو صورت شیمیایی و فیزیکی نیز می توان لایه برداری کرد:

محصولاتی مانند AHAs وBHAs و یا پیلینگ آناناس هالیوود استایل نمونه هایی از لایه بردارهای شیمیایی هستند که موجب از بین بردن سلول های مرده ی پوست، افزایش کلاژن سازی و بهبود تیرگی پوست می شوند.

لایه برداری فیزیکی یا اسکراب تنها عمل از بین بردن سلول های مرده پوست و چربی اضافی صورت را انجام می دهند.

افراد دارای پوست های حساس، نباید از لایه بردارهای فیزیکی استفاده کنند. اکثر لایه بردارهای فیزیکی یا اسکراب ها با بافت درشت و خشن ، موجب تحریک پوست و آسیب به عروق خونی می شوند.

استفاده از سرم و ماسک در روتین پوست صورت

استفاده از سرم و ماسک

محصولات دیگری که در صورت نیاز می توانید به روتین پوستی خود اضافه کنید، سرم‌ها و ماسک‌ها هستند. سرم‌های پوستی، دارای ترکیباتی با قدرت جذب بالا، سبک و همچنین غلظت بالاتری از مواد فعال هستند. به طور مثال سرم های ویتامین C و هیالورونیک اسید برای مشکلات پوستی خاصی فرموله شده‌اند.

بسته به نیاز پوست، می توان یک یا دوبار در هفته از ماسک نیز استفاده کرد. ماسک های صورت باید بر روی پوست تمیز و خشک استفاده شوند. ماسک ها انواع متنوعی دارند:  نمونه های رایج عبارتند از ماسک های آبرسان، شفاف کننده، کنترل چربی، لیفیتنگ، آرام بخش و روشن کننده.

ترتیب استفاده از محصولات پوستی چگونه است؟

به طور کلی ترتیب استفاده محصولات در روتین پوستی از محصولات رقیق به محصولات غلیظ است. به طور مثال سرم ها به دلیل بافت رقیق تر باید قبل از مرطوب کننده و یا کرم های ضدآفتاب استفاده شوند.

نکات مهم

  • روتین مختصری داشته باشید و از محصولات با ترکیبات فعال استفاده کنید. به عبارت دیگر، از محصولاتی استفاده کنید که ترکیبات تشکیل دهنده مفیدی دارند. محصولات جدید را یکی یکی امتحان کنید تا بتوانید واکنش پوست خود را ببینید.
  • اگر روتین مراقبتی از پوست خود را عوض کرده اید و فورا نتیجه ای از آن نگرفتید، باید بدانید که مهم ترین موضوع در روتین مراقبتی پوست صبوری است. هر محصولی را امتحان نکنید. به پوست خود حداقل دو تا سه ماه فرصت دهید تا به محصول جدید عادت کند. سپس می توانید محصول دیگری استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که اگر محصول پوستی منجر به تحریک یا حساسیت شد، فورا آن را کنار بگذارید.
  • کرم ها و سرم های آبرسان تاثیر بسیار بالایی بر شادابی و رفع بی آبی یا دهیدراتگی پوست های خشک و یا حتی چرب دارند. اگر در بخش های مختلف صورت احساس کشیدگی داشتید، حتما از کرم و یا سرم های آبرسان استفاده کنید.
  • اگر در طول روز از محصولات آرایشی استفاده کرده اید حتما پیش از شستن صورت، میکاپ یا آرایش خود را با محصولات آرایش پاک کن مثل شیر پاک کن و یا میسلارواتر پاک کنید. استفاده از شوینده به تنهایی نمی تواند مواد آرایشی موجود در  منافذ پوست را پاک کند.
  • تنها در موارد ضروری که به آب دسترسی ندارید از دستمال های مرطوب آرایشی استفاده کنید. استفاده مداوم از دستمال مرطوب موجب حساسیت پوستی و  در برخی موارد آکنه می شود.
  • این را به خاطر داشته باشید که شست و شوی صورت با آب گرم باعث از بین رفتن چربی مفید و خشکی پوست و از طرف دیگر شست و شوی صورت با آب سرد باعث ایجاد جوش های زیر پوستی می شود. پس همیشه پوست خود را با آب ولرم بشویید.
  • بعد از شست وشوی صورت با ژل یا فوم شست و شوی صورت می توانید در صورت نیاز از تونر استفاده کنید. تونرها انواع مختلفی دارند و PH پوست را تنظیم می کنند. تونرهای مخصوص پوست چرب در افراد دارای پوست چرب و مستعد آکنه، به کنترل چربی پوست کمک می کنند. بعد از استفاده از تونر، از سرم، آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که محصولات پوستی مطابق با نیاز پوست خود تهیه کنید.
  • همچنین باید همیشه صورت خود را بعد از ورزش یا تعریق بشویید، زیرا عرق می تواند منافذ پوست را مسدود کند و موجب بروز آکنه شود. به هیچ وجه با آرایش یا میکاپ به رخت خواب نروید و همیشه قبل از خواب تمامی میکاپ خود را پاک کنید.
  • برای استفاده از میسلارواتر یا تونر از پدهای آرایشی استفاده کنید. استفاده از پنبه به جای پدهای آرایشی موجب ایجاد حساسیت پوستی می شود.
  • پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است. تنها محصولات مخصوص دور چشم را در ناحیه ی دورچشم استفاده کنید.

چه زمانی از روز باید چه محصولات پوستی را استفاده کنید؟

ساده ترین راه برای به خاطر سپردن اینکه چه زمانی باید برای پوست خود چه کاری انجام دهید به صورت زیر است: روتین مراقبتی صبح باید برای محافظت و روتین مراقبتی شب باید بر پاکسازی و ترمیم پوست باشد.

تاثیر آب و هوا بر پوست

با تغییر فصل می‌توان تغییراتی در روتین مراقبتی پوست و شاید محصولاتی مورد استفاده ایجاد کرد، اما این تغییرات نباید اساسی باشند.

به طور مثال در فصل پاییز و زمستان باید مرطوب کننده بسیار بیشتری استفاده کرد. هوای سرد موجب خشکی پوست می شود و وزش باد نیز می‌تواند باعث ایجاد ترک پوستی شود. در این فصول سال بهتر است که از یک شوینده ی ملایم یا حاوی ترکیبات آبرسان استفاده کرد.

در مقابل، پوست در تابستان چربی بیشتری تولید می کند و بهتر است در این فصل از شوینده های فاقد چربی استفاده کرد. اما در تمام فصول سال باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. در تابستان از کرم های ضدآفتاب سبک با پوشش گسترده استفاده کنید تا از آسیب به پوست در روزهای گرم تابستان جلوگیری کند.

توجه داشته باشید که نیازی نیست الزاما تنها با تغییر فصل در روتین مراقبتی پوست خود تغییری ایجاد کنید. بلکه با ایجاد تغییر در پوست خود، بنابر تغییر آب و هوا یا تغییرات هورمونی، می توانید روتین پوستی خود را تغییر دهید. اگر برای ایجاد این تغییرات سردرگم هستید با یک متخصص پوست یا بیوتی تراپیست مشورت کنید. تغییر در سبک زندگی و حذف عادات غلط مثل عدم مصرف فست فود، شکر و غذاهای فرآوری شده و همچنین داشتن الگوی خواب مناسب، ورزش و مصرف آب به اندازه کافی نیز می تواند تاثیر شگرفی در پوست شما ایجاد کند.

مراقبت از پوست و سن

مراقبت از پوست در هر سنی ضروری است و عادات سالم در دهه 20 و 30 زندگی می تواند روند پیری پوست شما را به تاخیر بیاندازد. در دهه ی 20 و 30 زندگی پوست کلاژن سازی و خاصیت کشسانی زیاد دارد. ژل یا فوم های شست و شو و ضدآفتاب ها باید عضو ثابت روتین پوستی باشند. همچنین متخصصان پوست ممکن است استفاده از محصولی مانند رتینول یا سرم های حاوی آنتی اکسیدان را برای تحریک تولید کلاژن توصیه کنند. کلاژن علاوه بر شادابی به پوست استحکام می بخشد و در جایگزینی سلول های مرده پوست نقش به سزایی دارد.

زمانی که زنان به دوره یائسگی نزدیک می شوند، سطح هورمون های آن ها به شدت تغییر می کند و آثار اولیه ی پیری در بدن و چهره آن ها شروع به ظاهر شدن می کند. در حالیکه اگر سرم و کرم های کلاژن ساز به روتین پوستی آن ها اضافه شود، روند پیری پوست را به تعویق می اندازد.

سخن آخر

عوامل بسیاری بر پوست شما تاثیر می گذارند؛ پوست اولین سد دفاعی بدن است بنابراین مراقبت از آن ضروری است. زمانی که صحبت از مراقبت از پوست می شود، باید به شرایط محیطی و سبک زندگی خود نیز توجه داشته باشید. همانطور که پیش تر گفته شه، رژیم غذایی، استرس و ورزش همگی بر سلامت پوست شما تاثیر گذارند.