هرچند وقت یکبار باید موهای خود را بشوییم ؟ بسیاری از ما به طور ناآگانه از یک روال ثابت پیروی می کنیم و موهای خود را نه بر حسب نیاز آن ها، بلکه طبق عادت می شوییم. با این حال، برخی از انواع مو نسبت به سایرین به شستشوی بیشتری نیاز دارند، اما افراط در هرکاری بیش از آنکه فایده داشته باشد، ضرر دارد.

بعد از سالها کلنجار رفتن با چربی طبیعی کف سر ، چطور نیاز موهای خود را بشناسیم؟ چطور موهای خود را تقویت کنیم و ساده ترین و بهترین روتین شست و شوی مو را داشته باشیم؟ در ادامه به شما توضیح می دهیم که با توجه به جنس و بافت مو، هرچند وقت یکبار باید موهای خود را بشویید. در ادامه با این مقاله از فروشگاه اینترنت پارامد همراه باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم

هرچند وقت یکبار باید موهای خود را بشوییم

اگر موهای خود را زیاد بشویید، زودتر چرب می شود؟

در بخش اول از مطلب هرچند وقت یکبار باید موهای خود را بشوییم به پرتکرارترین سوال شما پاسخ می دهیم. برخلاف باور عموم، اگر موهای خود را کمتر بشویید، دیرتر یا کمتر چرب نمی شود. همچنین اگر از شامپو و نرم کننده ی مناسب استفاده کنید، شست و شوی روزانه موجب از بین رفتن چربی طبیعی مو نمی شود.

به طور کلی در این مطلب از پارامد به بررسی چند دسته مو پرداخته ایم: موی نازک، موی خشک با کف سر چرب (موی مختلط)، موی ضخیم و پرپشت، موی فر و مجعد.

هرچند وقت یکبار باید موهای خود را بشوییم
موهای نازک

هرچند وقت یکبار باید موهای نازک را بشوییم؟

موهای نازک معمولا به شست و شوی روزانه نیاز دارند. این موضوع به این دلیل است که موهای نازک تراکم بالاتری نسبت به انواع دیگر مو دارند. به هر فولیکول مو یک غده ی چربی متصل است؛ بنابراین غده های چربی روی سر افرادی که موی نازک دارند بیشتر است و کف سر آن ها زودتر چرب می شود.

هرچند وقت یکبار باید موهای خود را بشوییم
تراکم مو

در نظر بگیرید در یک بشقاب پنج سکه و در یک بشقاب دیگر ده سکه وجود داشته باشد. تفاوت تراکم موی نازک نسبت به انواع دیگر مو مثل این است که در یک بشقاب تعداد بیشتری سکه وجود داشته باشد.

از آنجایی که تار مو از سایر بافت‌های مو نازک‌تر است، با چربی سنگین می شود و به کف سر می چسبد؛ بنابراین شست و شوی روزانه اغلب برای از بین بردن سبوم و چربی های کف سر ضروری است.

هرچند وقت باید موهای خود را بشوییم : هیچ یک از بخش های خارجی بدن خود را پاکسازی نمی کنند. پوست کف سر ادامه پوست صورت و بدن است و برای حفظ سلامتی آن باید دائما سلول های مرده، عرق، آلودگی و چربی های را با شست و شو از بین برد. به یاد داشته باشید که کف سر تمیز و سالم معادل موهای سالم است.

کسانی که موهای نازکی دارند باید به دنبال یک شامپوی سبک، با خاصیت پاکسازی عمیق کف سر و حجم دهندگی باشند. بهتر است شامپو حاوی موادی مانند پروتئین گندم باشد که باعث پرپشت شدن تار مو و ضخیم تر به نظر رسیدن آن می شود.

هرچند وقت یکبار باید موهای خود را بشوییم
موهای خشک با کف سر چرب

هرچند وقت یکبار باید موهای خشک با کف سر چرب را بشوییم؟

به موهای خشک با کف سر چرب اصطلاحا موی مختلط می گویند. ریشه ی موی مختلط چرب و ساقه ی آن خشک است. هرچه از ریشه ی موی مختلط به نوک آن نزدیک تر می شویم، خشک تر می شود. این دسته از مو معمولا حجم خوبی دارد.

افراد با موی مختلط بهتر است از شامپوهای مخصوص کف سر چرب و ساقه ی خشک استفاده کنند تا رطوبت ساقه ی مو حفظ شود. بهتر است موهای مختلط یک روز در میان شسته شوند.

هرچند وقت یکبار باید موهای خود را بشوییم
موهای ضخیم و پرپشت

هرچند وقت یکبار باید موهای ضخیم و پرپشت را بشوییم؟

قطر تار موهای ضخیم و پرپشت از دیگر انواع مو بیشتر است. قطر بیشتر به این معنی است که مستعد تبخیر رطوبت و خشکی انتهای ساقه هستند. با این حال، چون موهای ضخیم و پرپشت تراکم کمتری دارند با سرعت کمتری چرب می شود.

بنابراین موهای ضخیم و پرپشت نسبت به دیگر انواع مو نیاز کمتری به شست و شو دارد. برای مراقبت از موهای پرپشت، به دنبال شامپوها و محصولات “مرطوب کننده” و “کنترل کننده ی وز مو” باشید.

حتی اگر موهای ضخیم و پرپشت چرب نشده باشند، شست و شوی مکرر همچنان برای تمیز و سالم نگه داشتن پوست سر ضروری است، بنابراین توصیه نمی کنیم بیش از سه تا چهار روز موهای خود را نشویید.

هرچند وقت یکبار باید موهای خود را بشوییم

هرچند وقت یکبار باید موهای فر و مجعد را بشوییم؟

موهای فر و مجعد به دلیل ساختار منحصر به فرد خود اغلب نسبت به دیگر بافت های مو شکنده تر هستند. درست مانند خم کردن نی، فرها نقاط ضعفی را ایجاد می کنند که می تواند مستعد شکستگی هستند، بنابراین باید همیشه و به خصوص هنگام شانه زدن با موی فر به آرامی برخورد کرد.

موی فر ساختار ظریف و متخلخلی دارد و به سرعت رطوبت را جذب می کند و به همان سرعت هم از دست می دهد و همین موضوع موجب خشکی و شکنندگی تار مو می شود.

کسانی که موهای فر و مجعد دارند باید از محصولات  مغذی و آبرسان استفاده کنند. اگر شما هم موهای فر و مجعدی دارید به دنبال خرید محصولاتی با ویژگی “مرطوب کننده”،  “نرم کننده”، و “تقویت کننده” باشید.

هرچند وقت یکبار باید موهای فر و مجعد خود را بشوییم؟ مانند موهای ضخیم و پرپشت، موهای مجعد اغلب چرب نمی شوند، اما به دلیل اهمیت سلامت پوست سر، باید سعی کنید موهای خود را هر چهار روز یکبار بشویید.

شست و شوی موها برای جلوگیری از ایجاد بستر مناسب برای رشد باکتری ها و عوامل دیگری مانند شوره سر و ریزش مو، ضروری است. شوره سر یک بیماری مربوط به پوست سر چرب است، نه پوست سر خشک و کسانیکه موی فر و مجعد دارند معمولا کف سر خشکی دارند.

هرچند وقت یکبار باید موهای خود را بشوییم
تاثیر دمای آب بر سلامت مو

آیا دمای آب بر سلامت مو تاثیر می گذارد؟

به طور خلاصه، بله! بعد از شامپو، مهم ترین چیزی که هنگام شست و شوی مو باید به آن توجه کنید دمای آب است. سولفات موجود در شامپو چربی طبیعی و رطوبت مو و پوست سر شما را از بین می برد، این در حالی است که آب گرم نیز همین تاثیر را روی مو می گذارد. هر چه دمای آبی که با آن دوش می گیرید کمتر و آب خنک تر باشد، موهای شما حالت بهتری پیدا می کند.

دمای آبی که با آن موها را می شویید نقش مهمی در سلامت آن ها دارد. توصیه می شود که همیشه موهای خود را با آب ولرم رو به خنک بشویید. اگر دمای آب بالا باشد، تمام چربی طبیعی و ضروری مو از بین می رود.

چربی طبیعی موها برای استحکام و سلامت مو ضروری است. پس از اتمام شست و شو، موها را با آب سرد آبکشی کنید؛ این کار موجب درخشندگی مو می شود.

نکات طلایی

در ادامه مقاله هرچند وقت یکبار باید موهای خود را بشوییم آیا می دانستید برای شست و شو و استفاده از نرم کننده روش خاصی وجود دارد؟ شامپو برای تمیز کردن پوست کف سر و نرم کننده برای ساقه مو است و نباید با ریشه مو تماس پیدا کند، چرا که موجب ریزش مو می شود.

هرچند وقت یکبار باید موهای خود را بشوییم

شاید تصور کنید که اگر فقط کف سر خود را با شامپو بشویید، ساقه ی موهایتان تمیز نمی شود. پاسخ خیر است. وقتی شما کف سر خود را با شامپو می شویید و آبکشی می‌کنید، باقی مانده شامپو ساقه موها را تمیز می‌کند.

پس از شامپو، می توانید از ماسک و نرم کننده استفاده کنید. توجه داشته باشید که ماسک مو نیز مانند نرم کننده نباید با کف سر تماسی داشته باشند.

از چنگ زدن بیش از حد مو خودداری کنید، چرا که این کار موجب گره خوردگی و شکنندگی آن ها می شود.

اگر موهای پرپشتی دارید و به راحتی از پس شست و شوی آن ها برنمی آیید، می توانید کف سر خود را به چند قسمت تقسیم کنید. به طور مثال ابتدا جلوی سر و سپس پشت سر را بشویید.

اگر شامپوی حاوی سولفات استفاده می کنید توجه داشته باشید که استفاده از مقدار زیاد شامپو ممکن است ایجاد حساسیت و خارش کند و برای شست و شوی کل سر به اندازه ی یک سکه شامپو کافی است.

بدون در نظر گرفتن جنس موهایتان اگر کف سر چربی دارید، اسکراب کف سر کمک فراوانی به کنترل چربی می کند، اما پیش از آن با انجام آزمایشات، از سلامت هورمون های خود اطمینان حاصل کنید.

بعد از خواندن این مطلب از پارامد روش اشتباه شست و شو را کنار بگذارید و با توجه به جنس و بافت موهایتان، از روش صحیح شست و شو استفاده کنید و تاثیر آن بر سلامت موهایتان را ببینید.

شما در فروشگاه اینترنتی پارامد می توانید به خرید لباس زنانه و خرید لباس مردانه با بهترین قیمت ها و بالاترین کیفیت بپردازید و همچنین امکان خرید طلا و جواهرات نیز همراه با فاکتور رسمی برای شما فراهم است!