ترفندهای تمیز کردن انواع کفش ها : به محض اینکه از خانه بیرون می روید، کفش جدیدتان کثیف و پر از لکه می شود. تنها راه تمیز نگه داشتن کفش هایتان این است که هرگز آنها را نپوشید، اما آیا این کار ممکن است؟

نگهداری درست و تکنیک های تمیز کردن مناسب می تواند برای مدت طولانی ظاهر و بوی خوبی به کفش شما بدهد. در این مطلب راه حل های ساده ای برای تمیز کردن انواع مختلف کفش ارائه شده است.

روش تمیز کردن کفش، بسته به جنس آن متفاوت است. بیشتر کفش‌ها را می‌توان با استفاده از آب و مایع ظرفشویی ملایم تمیز کرد، اما انواع خاصی از کفش‌ها، از جمله کفش‌های کتانی و کفش‌های جیر را باید با روش خاصی تمیز کرد و نباید برای تمیز کردن آن ها از محلول آب و مایع ظرفشویی استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که هرگز نباید کفش ها را با ماشین لباسشویی بشویید، زیرا در آب ماندن و تاب خوردن طولانی مدت می تواند چسب آنها را باز کند یا آسیب های دیگری به آن ها بزند. اگر کفش‌های شما به شدت کثیف شده اند یا از مواد حساسی ساخته شده‌اند، ممکن است هرگز نتوانید آن ها را مثل روز اول تمیز کنید. اما مطالب زیر به شما کمک فراوانی می کنند.

در این مطلب با استفاده از مواد ساده ای مانند جوش شیرین، سرکه سفید و اشیائی مثل مسواک و بدون هیچ آسیبی تمیز کردن کفش هایتان را آموزش ببینید.

تمیز کردن کفش های برزنتی

تمیز کردن کفش های برزنتی

ترفندهای تمیز کردن انواع کفش ها : تمیز کردن کفش های برزنتی را با درآوردن بند ها و پاک کردن نواحی آلوده با استفاده از یک مسواک خشک یا برس نرم شروع کنید. کفش ها را با دست و با استفاده از مقدار کمی محلول آب و مایع لباسشویی بشویید. مواد شوینده را به طور مستقیم روی لکه ها بریزید و اجازه دهید این مواد حداقل 15 دقیقه روی لکه ها بماند.

کل کفش را با استفاده از یک اسفنج یا پارچه آغشته به محلول تمیز کنید. از اسفنج برای پاک کردن آثار خراش روی کف کفش نیز می توان استفاده کرد. از یک پارچه تمیز و مرطوب برای پاک کردن قسمت های بیرونی کفش و پاک کردن باقی مانده محلول استفاده کنید، سپس اجازه دهید کفش کاملا خشک شود.

در همین حال، بندهای کفش را در محلول شوینده یا در محلولی از ماده ی سفیدکننده (وایتکس) رقیق خیس کنید. قبل از بستن مجدد بندها، آن ها را بشویید و اجازه دهید خشک شوند.

تمیز کردن کفش های چرمی

تمیز کردن کفش های چرمی

ترفندهای تمیز کردن انواع کفش ها : لکه های کفش‌های چرم و چرم مصنوعی را می‌توان به راحتی از بین برد؛ اما توجه داشته باشید در صورتی که کفش های چرم را با فشار زیادی بسایید ممکن است آسیب ببینند.

بهترین روش برای تمیز کردن کفش های چرمی این است که چند قطره مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب گرم حل کنید. یک مسواک نرم را به محلول آغشته کنید و با استفاده از آن کفش را به آرامی تمیز کنید. برای از بین بردن لکه ‌هایی مقاوم، از یک اسفنج نرم استفاده کنید؛ دقت کنید که این کار را به آرامی انجام دهید تا کفش شما آسیبی نبیند.

تمیز کردن کفش های جیر

تمیز کردن کفش های جیر

ترفندهای تمیز کردن انواع کفش ها : برای تمیز کردن کفش های جیر از آب استفاده نکنید؛ چراکه آب باعث تغییر رنگ یا آسیب به بافت مخملی آن ها می شود.

همیشه صبر کنید تا مواد و آلودگی های رو کفش کاملاً خشک شوند، سپس با استفاده از یک برس نرم یا مسواک کهنه، آلودگی ها را به آرامی از بین ببرید.

از یک پاک کن تمیز برای پاک کردن خراش های کوچک استفاده کنید. برای لکه های بزرگتر، از یک پارچه میکروفیبر آغشته به سرکه سفید استفاده کنید و به آرامی لکه را از بین ببرید.

اجازه دهید کفش به دور از حرارت یا نور مستقیم خورشید در هوای آزاد خشک شود، سپس روی آن دوباره برس بکشید تا به حالت اولیه ی خود برگردد.

تمیز کردن کفش های ورزشی

 

تمیز کردن کفش های ورزشی

کفش‌های ورزشی اغلب از پارچه‌های مشبک یا بافتنی ساخته شده اند و ممکن است به آسانی در اثر ساییدن کشیده شده و آسیب ببینند، بنابراین هنگام تمیز کردن آن ها دقت کنید.

بندها را جدا کنید و آلودگی ها را با یک برس نرم پاک کنید. همانطور که کفش را تمیز می کنید، بندها را در مقدار کمی مایع لباسشویی و آب گرم خیس کنید.

همان محلول شوینده را با استفاده از یک پارچه نرم و با حرکات دورانی به آرامی روی کفش بمالید.

در صورت نیاز، کفی های کفش را دربیاورید و آن ها را نیز بشویید. کفی ها را خوب بشویید و مواد شوینده را با استفاده از یک پارچه مرطوب و تمیز از قسمت بیرونی کفش پاک کنید و طی این مرحله پارچه را هر وقت که لازم است بشویید.

بندها را از محلول شوینده در بیاورید و زیر آب گرم بگیرید. قبل از بستن بندها و پوشیدن کفش، بگذارید همه اجزا خشک شوند.

تمیز کردن کفش های سفید

تمیز کردن کفش های سفید

کفش‌های سفید سریع کثیف می شوند، بنابراین ممکن است مواد تمیز کننده قوی تری برای تمیز کردن این نوع کفش ها نیاز داشته باشید.

هرگز اجازه ندهید لکه های کفش های سفید کهنه شوند، چراکه پاک کردن لکه های قدیمی بسیار سخت و در برخی موارد غیرممکن است.

اگر بعد از شستن کفش لکه یا آلودگی روی آن باقی ماند، جوش شیرین را با آب کافی مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید، سپس آن را روی کفش بمالید، به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید خشک شود. به خوبی مواد را روی کفش بسایید و سپس با یک پارچه مرطوب مواد باقی مانده را پاک کنید.

به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن هر نوع کفشی ابتدا سطح کفش را تمیز کرد تا اثر خاک و آلودگی روی آن از بین برود. سپس باید از موادی که برای تمیز کردن انواع کفش ها نام برده شد استفاده کرد.